(Hoog) Sensitief

In mijn praktijk komen regelmatig mensen met een hoogsensitieve eigenschap. Ik merk dan dat ze eigenlijk niet zo goed raad weten met deze aanleg. Ze hebben er wel wat over gelezen en passen tips en trucs toe. Een ervan is jezelf afsluiten voor te veel prikkels. Het risico van jezelf afsluiten voor de buitenwereld, is dat je jezelf ook afsluit voor jezelf. Dan raak je jezelf kwijt. Vaak is het ook niet de hoogsensitiviteit zelf die je in de problemen brengt, maar de strategie die je ontwikkelt hebt om een plek te vinden in de wereld.

Wat ik zie dat mensen met deze eigenschap vaak gemeen hebben is dat ze niet zo makkelijk vaste grond onder hun voeten voelen. Misschien herken je dat. Je blijft dan als het ware een beetje ronddolen. Daar rust in vinden is vaak je uitdaging. Als je jezelf alleen definieert als hoog sensitief, doe je jezelf tekort. Er zijn veel mensen met deze aanleg en die zijn allemaal verschillend. In essentie gaat het om de vraag: wie ben ik en hoe blijf ik trouw aan mijzelf? Zo benader ik jou.

Natuurlijk is het heel belangrijk dat jij jouw sensitiviteit beter gaat begrijpen. Hoe beter jij jezelf begrijpt, hoe beter jij kunt doen wat goed is voor jou, en hoe meer jij jezelf tot bloei kunt brengen. Er zijn meerdere manieren waarop je hoogsensitiviteit kunt benaderen. Zo is er de meer wetenschappelijke benadering van Elke van Hoof. Daar ben ik blij mee, want daardoor komt het fenomeen wat uit de “zweverigheid”.  Dan is er meer de intuïtieve benadering zoals van Carolina Bont of de meer spirituele invalshoek van Hans Lemmens. Ook die waardeer ik omdat die de diepere essentie raken.
Alles is voor mij waardevol: de feitenkant, de gevoelenskant en de zielskant. Allen dragen bij tot een beter begrip en waardering en liefde voor jezelf. En daar gaat het mij om.